افرادی از طریق کابل بـه اینترنت متصل هستند، روش روشن کردن personal hotspot در بلک بری 10 اما مـی‌خواهند کامپیوتر و دستگاه‌های دیگرشان اتصال اینترنت را بـه صورت وایرلس داشته باشند. روش روشن کردن personal hotspot در بلک بری 10 آیـا چنین کاری ممکن است؟ آیـا مـی‌توان با ویندوز کامپیوتر چیزی شبیـه یک روتر وای فای ساخت؟

در پاسخ بـه سوال فوق حتما بگوییم: روش روشن کردن personal hotspot در بلک بری 10 “بله!”. روش روشن کردن personal hotspot در بلک بری 10 مولفه‌ی کلیدی درون این فرآیند این هست که مطمئن شوید ویندوز کامپیوتر شما دارای کارت شبکه وایرلس است. اگر بـه درستی نصب شده باشد، مـی‌توانید با ویندوز کامپیوتر خود یک هات اسپات وای فای (WiFi Hotspot) ساخته و اتصال اینترنت خود را بـه اشتراک بگذارید.

چگونـه مـی‌توان اینترنت کامپیوتر را روی وایرلس بـه اشتراک گذاشت؟

اکثر کارت‌های وای فای کامپیوتر مـی‌توانند به منظور به اشتراک گذاشتن اتصال اینترنت کابلی بـه صورت بی‌سیم، مورد استفاده قرار گیرند. درون نظر داشته باشید، به منظور استفاده از این قابلیت نرم افزار یـا پیکربندی خاصی نیـاز است. اساسا، نرم افزار یـا پیکربندی نقش یک “روتر مجازی – virtual router” را بازی مـی‌کند که تا کامپیوتر قادر بـه اشتراک اینترنت شود. درون اینجا بـه چند روش مختلف اشاره خواهیم کرد، کـه مـی‌توانید آن‌ها را روی ویندوز انجام دهید. هم‌چنین نکات مثبت و منفی هر روش را نیز برخواهیم شمرد.

کانکشن وایرلس Ad-Hoc با منوی ویندوز

Ad-Hoc یک عبارت لاتین بـه معنای “برای این – for this” است. معنی و مفهوم آن توصیف چیزی هست که فقط به منظور این هدف خاص تنظیم شده هست و مـی‌توان از آن بـه عنوان یک شبکه بی‌سیم موقت نام برد. دو راه به منظور راه اندازی شبکه وایرلس Ad-Hoc وجود دارد؛ یکی از طریق منوهای گرافیکی و دیگری از طریق رابط خط فرمان. ابتدا بـه بررسی روش منوی گرافیکی مـی‌پردازیم.

روی Start Menu و سپس Control Panel و در ادامـه Network and Sharing Center کلیک کنید. پنجره زیر را مشاهده خواهید کرد.

حالا روی Set up a new connection or network کلیک کنید. وقتی پنجره جدید باز شد، اسکرول را بـه پایین بکشید که تا گزینـه Set up a wireless ad hoc (computer-to-computer) network را مشاهده کنید. روی آن یک بار کلیک کرده و بعد دکمـه Next را بزنید.

در ادامـه پنجره‌ای را مشاهده خواهید کرد کـه توضیح مـی‌دهد شبکه وایرلس Ad-Hoc چیست و مواردی را درون مورد آن بیـان مـی‌کند. مـهم‌ترین چیزی کـه باید توجه داشته باشید، این هست که هر دستگاهی کـه از شبکه بی‌سیم Ad-Hoc استفاده مـی‌کند، حتما در فاصله 9 متری از یکدیگر، درون هر جهت، قرار داشته باشند. محدوده حداکثری برد وایرلس و چیزهایی کـه مـی‌توانند امواج بی‌سیم را تحت تاثیر قرار دهند، درون نظر داشته باشید. شاید بـه دلیل تداخل‌های احتمالی نصف بردی کـه انتظار دارید درون اختیـار داشته باشید. البته به منظور افزایش برد وایرلس مـی‌توان از روش‌هایی استفاده کرد کـه در مطلبی قبلا بـه آن پرداخته‌ایم.

دومـین چیز مـهمـی کـه باید بـه آن توجه داشته باشید، این هست که اگر یک کانکشن وایرلس Ad-Hoc بسازید، هر کانکشن وایرلس دیگری کـه روی دستگاه داشته باشید، حذف خواهد شد. بنابراین، اگر فکر مـی‌کنید مـی‌توانید بـه صورت بی‌سیم بـه یک شبکه متصل شده و آن شبکه را با دیگران با وایرلس بـه اشتراک بگذارید، حتما بگوییم کـه نمـی‌توانید و یکی را حتما انتخاب کنید. روی Next کلیک کنید که تا به پنجره بعدی بروید.

این پنجره جایی هست که نام شبکه خود و نوع امنیت آن را تنظیم و مشخص مـی‌کنید. توصیـه مـی‌شود به منظور نوع سیستم امنیتی Security type از گزینـه WPA2-Personal استفاده کنید. این سیستم بهترین امنیتی کـه مـی‌توانید با کانکشن ad-hoc داشته باشید، بـه شما مـی‌دهد. از رمزی استفاده کنید کـه برای‌تان مـهم نیست آن را بـه دیگران بدهید. پسوردی کـه برای چیزهای دیگر نظیر فیس بوک یـا اینترنت بانک استفاده مـی‌کنید را بـه کار نبرید. اگر این کار را کنید، بـه زودی پشیمان خواهید شد. اگر درون آینده قصد راه اندازی مجدد یک شبکه بی‌سیم ad-hoc (موقت) دارید، مـی‌توانید گزینـه Save this network را تیک زده روی دکمـه Next کلیک کنید.

تبریک! شما یک شبکه وایرلس ad-hoc را بـه درستی ساختید! حالا مـی‌توانید آن را با هر کدام از دوستان و خانواده کـه دوست دارید بـه اشتراک بگذارید.

در این نوع اتصال مشکلات زیـادی وجود ندارد، اما یک راه حل کلی نیست. افراد با ویندوز 7 یـا قبل از آن کـه تلاش مـی‌کنند بـه دستگاه‌های غیر ویندوز متصل شوند، دچار برخی مشکلات به منظور پیدا چگونگی پیکربندی دستگاه‌های غیر ویندوزی به منظور اتصال بـه آن شده‌اند.

گاهی اوقات مسئله این هست که دستگاه با نوع سیستم امنیتی و رمزنگاری کـه برای استفاده شبکه وایرلس ad-hoc شما تنظیم شده است، سازگار نیست. گاهی این مسئله مربوط بـه فایروال روی کامپیوتر مـیزبان هست که از متصل شدن دستگاه‌ها جلوگیری مـی‌کند. مـی‌توانید با اختصاص یک آدرس IP استاتیک بـه دستگاه‌هایی کـه به شبکه متصل مـی‌شوند، این مشکل را حل کنید. گاهی ممکن هست دلیل درستی هم به منظور کار ن سیستم وجود نداشته باشد. با توجه بـه بررسی‌های انجام شده، بـه نظر مـی‌رسد کـه ویندوز 8 و جدیدتر از آن مسائل نظیر آنچه ذکر شد را کمتر دارد.

حکم نـهایی این روش

نکته مثبت این روش راه اندازی، تنظیم و غیرفعال سازی ساده و سریع است. این روش به منظور دستگاه‌هایی کـه مـی‌دانید کار خواهند کرد، مناسب‌ترین راه به منظور اجازه اتصال کوتاه و موقت است.

کانکشن بی‌سیم Ad-Hoc با Command Line یـا Batch File

شما هم‌چنین مـی‌توانید یک شبکه وایرلس ad-hoc را با استفاده از خط فرمان (Command Line) ساخته و غیرفعال کنید. زمانی کـه شما مـی‌توانید کاری را از طریق خط فرمان درون ویندوز بـه انجام رسانید، مـی‌توانید همان کار را با نوشتن یک batch file نیز انجام دهید. این امر بـه ویژه به منظور کارهایی کـه شما بارها و بارها انجام مـی‌دهید، مفید است.

برای انجام این کار از طریق خط فرمان، نیـاز بـه باز Command Prompt دارید. سریع‌ترین راه به منظور اجرای آن این هست که روی Start Menu کلیک کرده و cmd را درون فیلد Search programs and files تایپ کنید. زمانی کـه برنامـه Command Prompt پیدا شد، روی آن راست کلیک کرده و Run as Administrator را انتخاب کنید.

اول، شما حتما مقداردهی اولیـه حالت شبکه مـیزبان را انجام دهید. با این دستور: netsh wlan set hostednetwork mode=allow ssid=YourSSID key=YourPassword keyusage=persistent حتما در قسمت YourSSID نامـی را کـه برای شبکه مـی‌خواهید قرار دهید و قسمت YourPassword هم رمزی را کـه مـی‌خواهید روی شبکه بگذارید.

دوم، حتما شبکه را روشن کنید. با دستور: netsh wlan start hostednetwork

سوم، زمانی کـه مـی‌خواهید شبکه را ببندید، از این دستور استفاده کنید: netsh wlan stop hostednetwork

خیلی ساده است. اگر مـی‌خواهید به منظور این کار یک فایل batch بسازید، Notepad را باز کرده و کد زیر را داخل آن کپی کنید. مجدد، نام شبکه را درون YourSSID و رمز شبکه مورد نظرتان را درون YourPassword جایگزین کنید.

@echo off
CLS
:MENU
ECHO.
ECHO…………………………………………
ECHO.
ECHO Press 1, 2, or 3 to select your task, or 4 to Exit.
ECHO…………………………………………
ECHO.
ECHO 1 – Set Wifi Sharing Attributes
ECHO 2 – Start WiFi Sharing
ECHO 3 – Stop WiFi Sharing
ECHO 4 – Exit
ECHO.
SET /P M=Type 1, 2, 3, or 4, then press ENTER:
IF %M%==1 GOTO SET
IF %M%==2 GOTO START
IF %M%==3 GOTO STOP
IF %M%==4 GOTO EOF
:SET
netsh wlan set hostednetwork mode=allow ssid=YourSSID key=YourPassword keyusage=persistent
GOTO MENU
:START
netsh wlan start hostednetwork
GOTO MENU
:STOP
netsh wlan stop hostednetwork
GOTO MENU

فایل را روی دسکتاپ با نام AdHocNetwork.bat ذخیره کنید. مطمئن شوید کـه فایل پسوند .txt نداشته باشد. حالا، هر وقت کـه مـی‌خواهید یک شبکه ad-hoc بسازید، تمام کاری کـه باید انجام دهید این هست که batch file را کـه ساخته‌اید اجرا کنید (Run as Administrator) و پنجره باز شده را کـه شبیـه شکل زیر هست دنبال کنید.

حکم نـهایی این روش

همان نکات مثبت و منفی کـه برای ساخت شبکه ad-hoc بـه وسیله منوی گرافیکی ویندوز ذکر کردیم، درون این روش هم صدق مـی‌کند. این روش به منظور راه اندازی یک اتصال کوتاه و موقت دستگاه‌ها بسیـار عالی است؛ راه اندازی سریع‌تر و خودکار.

روش نرم افزاری

نرم افزارهای زیـادی به منظور تبدیل کامپیوتر بـه یک روتر مجازی WiFi وجود دارد و کار شما را مـی‌توانند به منظور ایجاد یک شبکه وایرلس ad-hoc روی کامپیوتر ساده و آسان سازند. نرم افزارهای Virtual WiFi Router (رایگان)، VirtualRouter (رایگان)، WiFi Hotspot Creator (رایگان)، Thinix (قیمت 13 دلار) و Connectify Hot Spot PRO (قیمت 40 دلار) فقط تعدادی از نرم افزارهای موجود به منظور این کار هستند. Connectify HotSpot Pro را مـی‌توان بهترین نرم افزار ایجاد روتر مجازی دانست، کـه به همـین منظور درون مورد آن توضیحات بیشتری ارائه مـی‌کنیم.

Connectify Hot Spot PRO

با تجربه‌ای کـه داشتیم، Connectify بهترین اپلیکیشن به منظور استفاده این کار است. از مشخصات اصلی آن مـی‌توان بـه راه اندازی بسیـار ساده، اجرای بی‌نقص و بدون مشکل به منظور اتصال هر دستگاهی درون محدوده برد سیستم مـیزبان اشاره کرد. ما انواع گوشی و تبلت اندروید، آیفون و آی‌پد، گوشی‌های بلک بری و البته کامپیوترهای ویندوز را با آن وصل کردیم. هم‌چنین پنج دستگاه را صورت همزمان بـه آن وصل کردیم کـه به صورت فوق العاده‌ای، بدون مشاهده هیچ کندی قابل ملاحظه‌ای روی کامپیوتر و دیگر دستگاه‌ها، کار مـی‌کرد.

درست هست که Connectify بـه نسبت هزینـه بالاتری دارد، اما با توجه بـه سادگی و امکاناتی کـه در اختیـار شما قرار مـی‌دهد، مـی‌توان گفت ارزش دارد. هم‌چنین این نرم افزار درون به اشتراک گذاری فایل‌ها بین دستگاه‌های متصل شده و دسترسی بـه Local Area Network کمک مـی‌کند. شاید بهتر بود مایکروسافت چنین نرم افزاری را بـه صورت پیش فرض روی ویندوز داشت!

عسمت چپ سادگی پیکربندی نرم افزار و عسمت راست ردیـابی دستگاه‌های متصل شده و دستگاه‌هایی کـه قبلا وصل شده‌اند را نشان مـی‌دهد.

ممکن هست این سوال به منظور شما پیش بیـاید کـه چه نیـازی بـه استفاده از چنین نرم افزارهایی وجود دارد درون حالی کـه روتر وایرلس داریم؟ این سوال درست است، بـه ویژه اینکه امروزه درون اکثر خانـه‌ها روتر و مودم وایرلس پیدا مـی‌شود. با این حال، اگر نیـاز بـه راه اندازی یک روتر WiFi درون مکان‌های مختلف یـا درون سفر کاری خود داشتید، آنگاه داشتن یک نرم افزار بسیـار ساده‌تر از این هست که لقمـه را دور دهان خود بچرخانید!

حکم نـهایی این روش

نرم افزار Connectify به منظور بسیـاری از افرادی کـه به فروش خدمات و کالا مشغول هستند، مربیـان شرکت، اساتید و … ایده‌آل و مفید است. (البته این نرم افزار یک نسخه رایگان نیز دارد کـه امکانات پایـه‌ای و کمـی دارد)

جمع بندی

حالا شما مـی‌دانید کـه چگونـه مـی‌توانید کامپیوتر یـا لپ تاپ خود را بـه یک روتر مجازی WiFi تبدیل کرده و یک شبکه هات اسپات (Hotspot) بسازید. با توجه بـه نیـاز خود یکی را انتخاب و تست کرده و در مورد آن اطلاعات بیشتریب کنید.

روتر مجازی وای فای امکان انجام چه چیزهای دیگری را بـه شما مـی‌دهد؟ قطعا کاربردهای دیگری بـه غیر از بـه اشتراک گذاشتن اینترنت نیز دارد کـه در این مطلب بـه آن‌ها اشاره‌ای نشده است. اگر تجربه‌ای درون این زمـینـه دارید آن را با ما بـه اشتراک بگذارید.

تا بـه حال یک شبکه مجازی WiFi را راه اندازی کرده‌اید؟ چگونـه این کار را انجام داده‌اید؟ درون هنگام اجرا با چه مشکلاتی برخورد داشته‌اید؟ آیـا راه دیگری نیز وجود دارد کـه بخواهید آن را توصیـه کنید؟ تجربیـات خود را درون قسمت نظرات با دیگران بـه اشتراک بگذارید.

خرید کارت شبکه وایرلس

منبع




[ساخت Hotspot به منظور اشتراک اینترنت کامپیوتر با موبایل روش روشن کردن personal hotspot در بلک بری 10]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 16 Jul 2018 17:25:00 +0000